Byten och Returer

Ångerrätt

Du har alltid ångerrätt i 14 dagar I enlighet med distanshandelslagen. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Ridsport Online detta inom 14 dagar från den dag du mottagit den beställda varan (ångerfristen).

Du står själv för kostnaden och ombesörjandet av returen.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett meddelande till returridsportonline.se med följande information:
1. Ordernummer
2. Namn på personen som gjort beställningen
3. Namn på varan
Om du inte vill använda ovanstående alternativ kan du använda standardblanketten för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se).

Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelade om utövande av ångerrätten lämnats till Ridsport Online.

För att återköp ska godkännas skall varan returneras i välvårdat skick. Görs inte detta kan du komma att debiteras för eventuell värdeminskning. Varan ska returneras i sin originalförpackning och tillsammans med alla medföljande märkeslappar. Det får inte förekomma hår eller annan smuts på varan.

Återbetalning sker inom 14 dagar från och med det datum vi tagit emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi mottagit varan i retur eller du visar att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto.

Du ansvarar själv för att din faktura betalas inom förfallodatum. Önskar du flytta fram förfallodatumet för att hinna returnera varan innan fakturan förfaller, kontakta Klarna på klarna.se/kundservice eller telefon 08-120 120 10.

Bytesrätt
Du har 14 dagars bytesrätt från den dag som du hämtat ut varan. Du står själv för kostnaden och ombesörjandet av returen. Inga andra avgifter tillkommer.

För att bytet ska godkännas ska godkännas skall varan returneras i välvårdat skick. Görs inte detta kan du komma att debiteras för eventuell värdeminskning. Varan ska returneras i sin originalförpackning och tillsammans med alla medföljande märkeslappar. Det får inte förekomma hår eller annan smuts på varan.

Har du valt betalning mot faktura är det originalfakturan som gäller och som skall betalas. Någon ny faktura skickas inte ut vid byte av färg/storlek. Du ansvarar själv för att fakturan betalas inom förfallodatum kontakta Klarna på klarna.se/kundservice eller telefon 08-120 120 10.

Meddelande om önskat byte ska skickas till returridsportonline.se senast 14 dagar från den dag du hämtat ut varan och innehålla följande information:
1. Ordernummer
2. Namn på personen som gjort beställningen
3. Namn och artikelnummer på de varor du vill returnera
4. Information om vilka varor du eventuellt vill byta till (namn, färg, storlek)

När meddelandet har skickats kan du returnera varan (du behöver ej invänta svar från oss).

Tillvägagångssätt vid retur
Fyll i returnotan som följde med i ditt paket. Returnotan skall bifogas med returpaketet.
Om du inte har kvar returnotan kan du ladda ner den genom att klicka här >>

Packa varan väl så att den inte riskerar att skadas under transporten. Tänk på att:
• Inga adresslappar får sättas direkt på varans originalförpackning.
• Originalkartonger (innehållande ex skor eller stövlar) skall slås in i kraftigt papper så att kartongen inte skadas.
• Säkerhetsväst och ridhjälm skall returneras i kartong eller annan tryck- och stötdämpande förpackning.

Din retur ska skickas till:
Eqaijo Ridsport Online AB
Södra Åsumsvägen 64-30
675 91 Sjöbo

Mailadress för ev avisering: returridsportonline.se

Du kan med fördel använda "Schenker privpak", se https://skickaenkelt.dbschenker.com/privat/

Vi skickar inga retursedlar. Du köper din fraktsedel själv hos ombud eller på fraktbolagens hemsidor.

Det är du som kund som har ansvaret för att din retur kommer fram till oss. Vi tar inget ansvar för bortkomna returpaket. Vi rekommenderar att du skickar din retur som sk spårbart paket och att du sparar inlämningskvittot.

Observera att vi inte löser ut returer som skickas mot Postförskott eller efterkrav. Vi tar inte heller emot returer med Bussgods, pg a avståndet till närmaste terminal.

Reklamation
Om din vara skulle vara skadad eller felaktig har du rätt att reklamera varan inom skälig tid från det att felet upptäckts. Normalt förfarande är att varan repareras eller byts ut mot en ny. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten.

Vid reklamation skall du kontakta vår kundservice innan du returnerar varan.

Fraktskador
Om du upptäcker skador på ditt paket redan vid utlämningstillfället, dvs misstänkta fraktskador, skall du anmäla detta direkt till ditt paketutlämningsställe.

Frågor angående betalning
Vid frågor angående din betalning, kontakta Klarna på klarna.se/kundservice eller 08-120 120 10.